vrijdag 18 juni 2010

FuegoBlog: eerste bijdrage

Het eerste FuegoBlog is spannend en opwindend om te schrijven. Ik heb er lang over nagedacht. Moet het gaan over zakelijke aangelegenheden, iets verantwoords duurzaams, gewoon een interessant artikel over mijn werk of totaal iets anders? Mag het iets los maken of wat zijn om over na te denken? Ik heb al eerder korte stukjes geschreven voor organisaties met als doel mensen te informeren, enthousiasmeren of en na te laten denken over een onderwerp als “anders werken”, dat beschreef hoe je werkt in een nieuw huisvestingsconcept, het “bouwen” van een functiehuis of hoe een management development traject te realiseren.

Deze eerste FuegoBlog gaat daar allemaal niet over, komend weekend is het Festival Mundial in Tilburg en dat leek me een mooie aanleiding daar bij stil te staan. Muziek, cultuur, educatie en plezier gaan daar samen. Een compleet, elk jaar weer verrassend feestje, dat je ogen streelt en je oren verwarmt. Een prachtige entourage in het Tilburgese Leypark. Hier wordt het verantwoord ondernemen, ontwikkelingssamenwerking en zakelijkheid bij elkaar gebracht. Het is belangrijk om in deze tijd waarin vooral wordt gedacht in termen van crisis, bezuinigen en onzekerheid dit soort initiatieven te steunen omdat deze laten zien dat het ook anders kan.

Mijn stelling is dat je vooral in tijden dat het minder gaat en de onzekerheid toeslaat het belangrijk is om toch te investeren in dit soort duurzame, culturele initiatieven. En dan bedoel ik niet alleen in geld, maar ook in "erbij zijn", ervan genieten, te laten zien dat het belangrijk is en een plek verdient in onze maatschappij. Grote woorden dat is waar, maar in dit geval ook makkelijk handen en voeten te geven door het nemen van een kleine actie: ga kijken, bezoek het festival.

Aansluitend, ik lees het boek “Switch”, dat het organiseren van veranderingen beschrijft, hoe je dat doet vanuit de praktijk. De kern: de berijder (rationeel en analytisch), de olifant (de emotie) en het pad (de richting, de weg die je gaat), alle drie moeten duidelijk zijn, maar begin met het zetten van kleine stappen, cruciale stappen die –op termijn- kunnen leiden naar grote(re) veranderingen. En belangrijk is, je hebt dat zelf in de hand. "Erbij zijn" is belangrijker dan toekijken. Niet alleen met het bezoeken van een festival als Mundial, maar ook door zelf die stappen te zetten. Tot ziens bij het Festival Mundial!

1 opmerking:

Ceciel zei

de kop is eraf! ik ben benieuwd naar de volgende bijdrage!!