vrijdag 14 januari 2011

En nu verder.... connecten!

Het is weer even terug dat ik wat heb geplaatst op mijn blog. Druk bezig, van alles te doen, geen tijd dus... Toch bleef het idee hangen om er een actieve blog van te maken. Met allerlei mogelijkheden. Vandaag weer een next step. Waar gaan we het over hebben? Ik neem jullie even mee in wat nieuwe boeken die ik heb (gelezen), die me interesseren en waarmee ik in de komende maanden denk te gaan werken.
Om te beginnen met het boekje 'Verbinding verbroken. En dan?' van Ton Horn. Met Ton heb ik kort samengewerkt als voorzitter van de Stichting de Muze (theatereducatie) en hij als organisatie-adviseur. Een korte, boeiende periode met als resultaat het uiteindelijk opgaan van de Muze in het Factorium, de nieuwe organisatie voor amateurkunsten in Tilburg. Het gaat over verbinden van mensen en organisaties. Een thema van alle tijden maar op dit moment wezenlijk anders ingevuld, de wereld in onze broekzak, de wereld op ons bureau. Het oude industriƫle tijdperk verandert in zeer hoog tempo in een informatie en digi maatschappij. Op elk moment kunnen en willen we weten wat er rondom ons heen gebeurt. De jonge generatie medewerkers groeit op met dit fenomeen en wij als organisatie-adviseurs horen ermee te dealen. Dat vergt nogal wat, nogal wat anders dan we zijn gewend. In de huidige tijd zijn formele en hiƫrarchische organisaties niet meer effectief. Organisaties dienen in staat te zijn zich echt te verbinden dwarsverbanden aan te gaan met zowel klanten als medewerkers. Dat betekent ook wat voor het leiderschap in de organisatie. 'A shift of context calls for a shift of leadership'. Niet alleen formeel leiderschap in een formele, ontworpen organisatie is nodig, ook 'connected' leiderschap in netwerken in de organisatie is essentieel. Toegang tot sociale netwerken en die verkrijg je door integriteit, wederzijds nut, warmte en menselijke maat en ritme de relatie te laten bepalen.
Mooi gezegd, maar wat betekent dat nu allemaal voor onszelf, voor wat je doet in die veranderende organisatie? Concreet betekent het actie op 2 niveaus, nl. van de echte en van de formele organisatie. Verbinden met de echte organisatie en deze echte organisatie van mensen te verbinden met de formele doelstellingen van de formele organisatie.
Goed, een mooie aftrap en een start om na te denken hoe het in je eigen organisatie is. Waar staan we, op welk niveau verbinden we ons en wat betekent dat dan. En belangrijker, wat gaan we doen, en hoe gaan we dat doen.

Naast een mooi kader dat bovenstaande biedt, hoewel hier onvolledig beschreven, merk ik dat het denken erover me weer nieuwe inzichten geeft en input om binnen de lopende MD trajecten aan de slag te gaan. We zien wat we willen zien, en denken er dan te zijn. Verbinden en een echte relatie aangaan, connected te zijn is nog wat anders.

Volgend blog meer.
Hasta pronto

Geen opmerkingen: