maandag 24 september 2012

Groeien in business, 2do or not 2do?

Vandaag een bijzondere ochtend waarin ik stil heb gestaan bij de al dan niet aanwezige noodzaak tot groeien. Het creëren van nieuwe business lijkt op dit moment als een rode draad door mijn werkzaamheden heen te lopen. Als zelfstandig ondernemer voortdurend bezig met nieuwe business, maar ook bij klanten aktief met zoeken, meedenken, meedoen in relatie tot 'waar gaan we heen'! Nieuwe business is geen doel op zich maar een logisch gevolg van datgeen je wilt als organisatie. In crisistijd vergeten we dat wel eens. Mijn persoonlijke interesse bevindt zich op het vlak van keuzes maken in groei, het zoeken naar de blue ocean en van daaruit naar de mensen die dat met jou kunnen doen. HRM staat daarin teveel aan de zijlijn, of op de achtergrond. Ik denk dat de HR component in groei wordt onderschat. Groei in het bedrijf qua omzet, qua klanten, qua persoonlijke ontwikkeling en innovatie. Groeien doet zeer! Maakt dat je pijn leidt als organisatie, je focust op een onderdeel ten koste van een ander, je richt je op een expertise en laat de ander zitten. Je maakt keuzes die soms niet prettig zijn, waarvan mensen, medewerkers zullen zeggen... wat moet ik daar nu mee? Wat betekent dat voor mij, voor mijn mogelijkheden en soms voor mijn plek in deze organisatie. Gelukkig staat er ook iets tegenover. Groei en pijn maakt dat je organisatie in beweging komt, creativiteit ontstaat, een nieuwe dynamiek. Een bedrijf dat weliswaar geld verdient, soms veel geld, maar dat stil staat beweegt zich ongemerkt naar een (mentale) crisis. Groei is dus geen doel op zich maar een middel om verder te komen, in klantbeleving, in omzet, in groei van medewerkers en uiteindelijk in rendement. Nadenken over het ontwikkelen van je organisatie in relatie tot groei vergt lef, je moet uit je comfort zone, stappen zetten naar de plek waar "things happen" en dat is niet altijd makkelijk. Succes is niet verzekert, wat wel is verzekert dat je in de beweging nieuwe energie en inspiratie zult vinden! En dat is de eerste stap op weg naar nieuw succes!

Geen opmerkingen: