dinsdag 12 april 2011

En hoe verder.... met leiderschap en ondernemen

Iedereen is een leider, in ieder geval over zichzelf!

Elke keer dat ik achter mijn pc kruip om een nieuwe blog te maken bekruipt me een gevoel van 'en hoe verder...' gekoppeld aan teveel ideeën om in een keer mee te nemen. Vandaag leiderschap in organisaties. Na de afgelopen week weer een training Effectief leidinggeven te hebben mogen geven bekroop me het gevoel dat leiderschap iets is van waar iedereen een mening over heeft. Dat hoort ook zo te zijn. Met een 9-tal deelnemers uit verschillende MKb bedrijven krijg je ook 9 stijlen van leiderschap voor het voetlicht. Elke stijl is uniek en elke stijl heeft dan vaak iets te maken met ondernemerschap. Niet elke ondernemer is een echte leider. We zien niet altijd een Bill Gates op staan of een Mark Zuckerberg, de man van Facebook. Gelukkig niet. Het type leider is platter in de goede zin van het woord, gericht op zijn bedrijf, hard werken en geld verdienen. No nonsense.
Dat leidt er wel toe dat soms te weinig tijd wordt gestoken in de 'tussentijd', de route naar leiderschap dat verbindt. Leiderschap waarin we stilstaan bij wat ons drijft, echt drijft. Wat anderen echt drijft, waarin je het oude achter je laat en waarin je op weg bent naar het nieuwe onbekende. Een tijd van inzicht in jezelf, in anderen. Mooie woorden, bijna kunstzinnig, maar wat levert het op, wat krijgen we ervoor, om stil te staan in die tussen tijd? Het antwoord is zelfkennis, de tijd om jezelf te leren kennen (opnieuw), uitdiepen, uitbenen en leren om jezelf heen te draaien en van alle kanten te bekijken. Stilte, vertraging, diepgang, zelfkennis, gelukkiger worden, gelukkiger zijn. Tja.
Elke keer duik ik weer enthousiast in dit soort theorieën, zoek naar wat het me oplevert, en denk dan.. ja, ja dat wist ik toch eigenlijk al wel. Onbewust-bekwaam. En ga dan over tot de orde van de dag, nadenken over mijn volgende blog, facebook tekst, inchecken op foursquare of twitter. Ja ik doe mee, tussentijd of niet!

DeTussentijd, route naar verbindend leiderschap
Debbie Molhuizen

Geen opmerkingen: